Neregėta Lietuva: Panevėžio lenktynių inkubatorius

Neregėta Lietuva: Panevėžio lenktynių inkubatorius

2018-04-16

Čia nėra timeline‘ų, schedule‘ų ir task‘ų. Nerasite čia ir kavos su sojų pienu ar stalo futbolo. Sveiki atvykę į Panevėžio lenktynių inkubatorių.

Tekstas: Karolis Birgilas

Nuotraukos: Algirdas Venskus, Rytis Petrauskas

Automobilio garsiakalbiuose švelniai plaka „A New Error“. Važiuojame Elektronikos gatve ir klausomės elektronikos. Pasukam į dešinę ir čia mus pasitinka prieš kelis dešimtmečius statyti vartai bei STOP ženklas. Nestabdom, nes šiandien yra ir svarbesnių darbų. Galinėje sėdynėje įsitaisę fotografai tarsi meno vertybių ieškantys sekliai apžiūrinėja lokacijas fotosesijoms. Jiems čia – tikra žaidimų aikštelė, kuri neturi nei pradžios, nei pabaigos.

Masyvios ir laiko randais pažymėtos konstrukcijos, apleisti didžiuliai pasatai ir pro žolynus vos kyšantys bėgiai. Akmenų ir betono krūvos, kurios kažkada buvo pastatai. Pasidaro įdomu ir man, todėl išlipu. Gražioje raudonos skaldos krūvoje randu stiklo gabalą. Tai – kineskopo atliekos. Jei šis luitas galėtų kalbėti – papasakotų labai dramatišką šitos vietos istoriją. Bet jis yra luitas ir niekada nekalbės, tad leiskite autoriui, jūsų nuolankiam tarnui, viską atskleisti.

Prieš kelis dešimtmečius (istorijos mylėtojams: 1962 metais) 50 ha teritorijoje iškilo Ekrano gamykla. Jaunesniems skaitytojams priminsiu, kad tokiame plote tilptų 10 Vilniaus Akropolių. Ši vieta buvo tarsi Lietuvos Silicio slėnis, kuriame dirbo apie 4 tūkst. žmonių. Gamykloje kuriami spalvoti televizorių kineskopai plūdo į Vakarų Europą ir žemyne užėmė ketvirtadalį visos rinkos. Keitėsi laikai, santvarkos ir žmonės, o 2000 metais pro Ekrano vartus išvažiavo 50 milijonasis kineskopas arba kiekvienam Australijos gyventojui – po du. 2006 metais ši graži pasaka pasibaigė bankrotu (įdomus faktas – istorijos pabaigoje). Jo priežastis – gerbiamas skaitytojau, tiesiogine to žodžio prasme – tau prieš akis. Skystųjų kristalų ekranai šiandien nieko nebestebina, tačiau prieš du dešimtmečius sukėlė tikrą revoliuciją.

Viso turto vienu sykiu nepardavė, todėl čia pradėjo kurtis pavieniai verslai. Audi detalių laužynas, suvirinimo paslaugos, logistikos įmonės, kelių priežiūros bendrovės ir taip toliau. Vilniuje tai pavadintų verslo klasteriu, bet čia žmonės tiesiog uždirba pinigus. Ir tik pilnas kiemas išardytų Subaru Impreza WRX Spec C kėbulų su japoniškais užrašais ant stiklų sufleruoja, kodėl čia atvažiavom.

Pirmasis mus pasitinka Gediminas Vilkas ir kviečia užeiti pro mažas duris. Praeiname salę su krautuvu, vilkiku ir kažkuo, kas panašu į katerį. Prie kitų durų mus pasitinka plačioji raudona Kregždė. Tada – juodas nebaigtas rinkti Pirmukas. „Einam į mūsų lounge zoną“, – pakviečia Gedas ir mes lipam laiptais.

Vienoje pusėje – sofa, Sparco kėdės ir stalas su paserviruotas sušiais. Kitoje – reikalingiausios dalys visiems automobiliams. O nuo šitos antresolės atsiveria visa serviso zona su lenktynėms ruošiamais ginklais. Jau dabar įsivaizduoju, kokie čia vakarėliai vyksta po darbų, bet nesmalsauju. Tradiciškai pasikalbam apie greitį, sezono tikslus ir kitus svarbius dalykus.

Stumiam automobilius į fotosesiją ant tos pačios raudonos skaldos. Ir vienas vyrukas lyg tarp kitko užsimena, kad šalimais yra garažas su Nissan GT-R. Pakartoti neprašom ir išpleškine visas juostas judame siauriais skardiniais koridoriais.

Taip ir yra: mus pasitinka mėlynas Nissan Skyline R33 GT-R. Bet ne tai įdomiausia. Šalia pakeltas ir jau paskerstas Trečiukas, kurį dar galite nusipirkti BMW atstovybėse, pirmos serijos Šeštukas su M Power varikliu ir du pusiau išrinkti kemperiai. Tokių dalykų nepamatysit visose Greitų ir įsiutusių dalyse kartu sudėjus. Algirdas Venskus tarsteli, kad kažkada čia pirko Subaru dalis. GT-R pilotas Donatas Ruželė patvirtina, kad taip ir yra. Nusiveda dar siauresniais koridoriais į patalpą, kurioje – tikras Subaru vienaragių hipodromas. Keli Impreza kupe modeliai, o Mitsubishi Evolution modelių tiek, kad galo nesimato. Ant vieno iš jų – Makinen Edition lipdukas.

Galėtumėm čia seilę varvinti visą dieną, bet foto reportažai patys nepasidarys. Mus pasitinka Ugniaus Žiedavičiaus inžinierius Simas ir nusiveda į kiek toliau esantį garažą. Viename šone uždengtas 911 Turbo, kitame – Penktukas universalas, o iš po uždangalo kyšo sulaužytas M serijos buferis. Per vidurį – Žiedavičiaus priešnuodis Hondoms, uzurpavusioms R2000 klasę. Mėlyna Toyota GT86 su auksiniais ratais. Panašu į Subaru? Užmeskit akį po variklio dangčiu ir suprasit ironiją. Mūsų susidomėjimą nutraukia su niekuo nesupainiojamas garsas.

Kieme savo skardines balso stygas laido 8 cilindrai su supercharger’io falcetu. Edvinas Einikis Ekrano teritorijoje testuoja savo S4 ir dar praveža vieną kitą Audi laužyno darbuotoją. Čia jie taip supranta barterinius mainus. Feisbuko žvaigždės Audi surinktas taip, kaip esat įpratę EuroSport kanale. Viskas gamykliškai ir preciziškai.

„Tai kuris pirmas?“, – per mažą bolido langelį šypsosi jis. Nesu vakar gimęs ir žinau, ką Panevėžyje reiškia toks klausimas. Bet mes savi, todėl mums pasiūlo patestuoti automobilį čia ir dabar. Man ramybės neduoda du dalykai: Einikis labai myli savo kūrinį ir garaže turi bokso kriaušę. Bet antros tokios progos gali ir nepasitaikyti.

Audi kokpitas toks pat kaip iš reklaminių lankstinukų, bet visa kita čia kitame lygyje. Duobėtu asfaltu keliu dulkes ir stengiuosi, kad Audi man nepadaryto to, ką Algirdas Venskus per vakarienę padarė tradiciniui Čičinsko kepsniui. Čia nėra klausimo apie arklio galias. Nėra klausimo ir apie pakabą. Vienintelis klausimas atskiriantis vyrą nuo berniuko – kiek sekundžių gali išlaikyti nuspaudęs greičio pedalą.

Po tokio potyrio visa šitos vietos esmė man paaiškėja kaip Budai. Šita erdvė yra tai, ką verslo žurnaluose vadina inkubatoriumi. Tik čia nėra ieškoma lėšų: vyrukai pinigų užsidirbę pakankamai. Čia nerasite ir daug angliškų žodžių. Motyvacijos lenktynių inkubatoriuje niekas nekelia nemokama pica ar seminarais. Sutapimas ar ne, bet šalia veikia Panevėžio priklausomybės ligų centras. Ir apie lenktynes kalbama taip: „pamatysi – pravažiuos vienąkart ir užsikabins“. Dabar ir jūs žinote viską apie Panevėžio lenktynių inkubatorių.

P.S prieš pat bankrotą Ekrano direktorius nusipirko Porsche Cayenne už 430 tūkst. litų. Sutapimas ar ne – spręskite patys.